Van werkdruk naar werkgeluk!

VAN WERKSTRESS NAAR WERKPLEZIER!

Mindfulness training - The Intensive

In 7 weken meer grip op je leven!

  • Wil je meer houvast over je gedachten en emoties?
  • Wil je meer ontspanning ervaren?
  • Wil je zorgelozer door het leven?

De mindfulness training kan daar een bijdrage aan leveren!

De training 'Mindfulness - The Intensive' is een intensieve training van 7 korte bijeenkomsten van 19.30 uur tot 22.00 uur 's avonds, verdeeld over 7 weken. De 7e en laatste bijeenkomst bestaat uit een mindful wandeling van 2 uur.

Wat is mindfulness?                                        

Mindfulness is bewust aanwezig zijn in het moment. Het wordt omschreven als een aandachttraining waarbij je de aandacht richt op wat zich van moment tot moment in je lichaam en geest aandient. Het is een manier van leven waarin je accepteert wat er is en waarin je kunt zijn wie je bent. Het gaat om een balans te vinden waarbij je focust op het aanpakken van uitdagingen én aandacht geeft aan momenten voor jezelf. 


Mindfulness helpt te ontspannen

Wat leer je tijdens de mindfulness training?

Tijdens de trainingen leer je mediteren en ademruimtes te nemen. Door de meditaties leer je (stress)signalen in je lichaam te herkennen. Je gebruikt je adem om je aandacht bewust te focussen en minder bezig te zijn met je drukke gedachten in je hoofd. Je gebruikt je zintuigen veel doelgerichter waardoor je ervaringen intenser zijn. Ook krijg je handvatten aangereikt waardoor je weloverwogen kunt kiezen om afstand te nemen van bepaalde situaties.


Ook tussen de sessies ga je aan de slag met meditaties die je via mail ontvangt. Om het meeste profijt van de training te hebben, is het belangrijk om veel te oefenen. Ook al kun je op een dag maar vijf minuten oefenen, dan nog kunnen deze vijf minuten heel versterkend zijn.

Elementen van de mindfulness training

  • Bewustzijn: je oefent het stilzetten van je automatische onbewuste gedachten en gedragingen.
  • Concentratie: je richt je op je lichaam en geest en neemt een houding aan van acceptatie in plaats van verzet.
  • Aandacht: je bent 100% gefocust op waar je mee bezig bent.
  • Nu: je kunt het huidige moment echt beleven.
  • Meditatievormen: bodyscan, zit/ligmeditatie, ademruimte.
  • Onderscheid: gedachten, emoties en lichamelijke sensaties.
  • Contact: met eigen waarschuwings- en stresssignalen.

Waarom mindfulness?

We zijn geneigd routinematig en onwetend enorme hoeveelheden energie te verspillen. Dit doen we door automatisch en onbewust op onze buitenwereld en onze eigen gedachten te reageren. We vergeten soms dat we invloed en controle hebben op hoe we met problemen en stress kunnen omgaan.

Mindfulness is een goede manier om met stress om te gaan. Stress wordt veroorzaakt door lastige situaties of ongewenste gebeurtenissen en onze, vaak automatische, reactie hierop. Mindfulness is een bijzondere manier van omgaan met alles wat op je pad komt.

Mindfulness kun je op elk moment toepassen. Als je een lastig gesprek hebt, als je een mooi moment ervaart, als het je even te veel wordt. Mindfulness is het moment bewust ervaren en de juiste keuze maken hoe je met de situatie wilt omgaan. 

Wanneer mindfulness training uitstellen?

Deze training is minder geschikt voor mensen in een acute crisissituatie, acute rouwfase of met een ernstig onverwerkt trauma, persoonlijkheidsstoornis, depressieve stoornis of andere psychische aandoeningen.

De positieve effecten van mindfulness

Mindfulness zorgt voor minder stress 

Stress wordt vaak veroorzaakt door negatieve gedachten over tijdsdruk, piekeren over wat gebeurd is of zorgen over de toekomst. Veel van die gedachten zijn niet gebaseerd op de werkelijkheid maar op gedachtenspinsels in je hoofd. Ze zijn vaak moeilijk te stoppen en kosten soms veel energie. Door Mindfulness training krijg je een andere relatie met je gedachten en gevoelens waardoor je beter kunt relativeren. Je leert afstand te nemen van je gedachten en het negatieve patroon te doorbreken.

Mindfulness biedt een verbeterde concentratie

Mindfulness is een aandachttraining. Je traint letterlijk je aandacht waardoor je beter je aandacht ergens bij kunt houden en je je beter kunt concentreren.Mindfulness training kan je gedachtenspiraal doorbreken door je te laten concentreren op je houding en ademhaling. Zo leer je je hoofd leeg te maken en je te focussen op één ding waardoor je gedachten minder snel afdwalen.

Mindfulness verbetert het denkproces

Wie veel mediteert werkt aan een gezond brein, is slimmer en kan sneller denken.

Mindfulness zorgt voor positievere relaties

Door mindfulness leer je minder snel te oordelen en situaties/anderen te accepteren zoals ze zijn. Hierdoor krijg je meer begrip voor anderen en verbetert je inlevingsvermogen.

Mindfulness zorgt voor positieve  emoties

Stressvolle situaties kunnen zorgen voor een slechter humeur. Door mindfulness kun je meer afstand nemen en ervaar je meer plezier door je focus op de kleine dingen in het leven. Hierdoor heb je je negatieve emoties beter onder controle en ervaar je meer positieve emoties.

Mindfulness verlicht lichamelijke klachten en pijn

Sommige pijntjes in ons lichaam worden versterkt doordat je je focust op de pijn. Door de aandacht te verleggen, kan minder pijn worden ervaren. Volgens onderzoek hebben mensen die mediteren over het algemeen een hogere pijngrens en minder klachten.


De positieve effecten zorgen ervoor dat je meer vertrouwen krijgt in jezelf en in de zaken waarmee je te dealen hebt.

Ervaringen van andere deelnemers

'De N-Mrii mindfulness training is een praktische en realistische training om beter om te gaan met stressvolle situaties, gedachten en gevoelens. De tools die de trainer geeft, zijn makkelijk toe te passen in de dagelijkse praktijk. Tijdens de trainingen is ruimte voor ieders verhaal. Ter afsluiting was de mindful wandeling een mooie ontdekkingstocht.' (schade-expert)

'Ik ben docent natuurkunde en niet zo'n zweverig type. Ik ben begonnen met de mindfulness training omdat ik minder wilde piekeren en meer open wilde kunnen luisteren. De cursus bestond uit veel verschillende meditatieoefeningen, die je thuis moest herhalen. Daarnaast kregen we ook andere oefeningen, waarbij je kleine dingetjes aanpakte die je dag minder stressvol maken. Mijn doel van de cursus is bereikt. 's Avonds als ik naar bed ga, pieker ik niet meer. Ook overdag kan ik het piekeren bewust uitzetten. Hierdoor is er een hele rust over me heen gekomen. Het open luisteren gaat ook veel beter. Dat komt natuurlijk ook doordat ik meer rust in mijn hoofd ervaar. Anne-Marie is als cursusleider een goede match geweest. Zij snapt door haar levenservaring waar mensen dagelijks tegen aan lopen. De cursus heeft ook geen zweverigheidsgehalte en daardoor sloot deze goed bij mij aan. Zij is betrokken bij haar cursisten en kan daardoor ook passende feedback geven bij het evalueren van sommige opdrachten. Hierdoor kreeg de cursus diepgang en zijn we een echte groep geworden.' (docent)

'Ik heb enorm genoten van deze training. Kwam ik er enigszins sceptisch naar toe (waarom weet ik niet… noem het de kat uit de boom kijkend), maar was na de eerste les al om. Je gaf de training geheel op jouw eigen wijze. Kordaat, vriendelijk, down to earth, totaal niet ‘zweverig’ (hoewel ik daar geen moeite mee zou hebben) en vooral heel helder. Je hebt de wijsheid in pacht en je brengt het goed over. En daarbij vooral de cursist in zijn waarde latend. Als een antwoord nodig was, gaf je die, maar heel wijselijk hield je dat antwoord voor de cursist zelf. Om zelf - met de tools die we meekregen - te ontdekken.  
Jouw lessen bestonden deels uit meditatie, lichte oefeningen en deels uit verhalen, korte vragen en antwoorden, stellingen, momenten van rust (onder genot van een kopje thee en jouw eigen koekjes), mentale vraagstukken en tips voor thuis. 
Een mooi gezegde: Je kan de golven niet voorkomen, je kan wel leren surfen… past geheel bij deze training. Door vooral tijd te maken voor jezelf en om te leren omgaan met de dagelijkse '(on)waarheden' van ons bestaan. We worden veelal geleefd terwijl we toch eigenlijk ons leven moeten beleven. Dat doe ik meer en meer en het bevalt me prima. Je gaf ons kleine clubje (fijn!) tips mee om de stof uit de map dagelijks toe te passen. Meditatie en yoga zit al langer in mijn systeem, maar de kernachtige begrippen zoals GEL (Gedachte. Emotie. Lichaamssensatie) pas ik nu ook regelmatig toe. En de gewoonte te doorbreken, ook een goed begin van de dag. Ik ga nu heel SLIM (STOPPEN, LANDEN, IMPACT BEPALEN, MOEDIG ZIJN) het nieuwe jaar in.
Dank Anne-Marie… ik kan iedereen deze mindfulness training van N-Mrii stress solutions aanraden.' (Communicatie Adviseur)

'Ik wist niet wat ik van deze training moest verwachten omdat ik niet het zweverige type ben. Zo dacht ik erover. Maar vanaf de 1e cursus dag heb ik geen enkele keer het gevoel gehad dat er iets zweverigs behandeld zou worden. Middels het mediteren en het stevig op de grond staan of liggen heeft me geleerd dat ik er toe doe. Dat ik goed ben zoals ik ben. Anne-Marie leert je om eens na te denken over jezelf wat je doet of denkt in bepaalde leuke en/of minder leuke situaties op je werk of thuis. Hoe denk je en hoe kun je voorkomen dat je doorslaat, ze staat er bij stil en geeft je handvatten hoe ermee om te gaan. Ik ben rustiger geworden en voor mij is het perfectionisme iets minder perfecter geworden.' (Zelfstandige)

 
Opbellen
E-mail