Van werkdruk naar werkgeluk!

VAN WERKSTRESS NAAR WERKPLEZIER!

ACT - The Intensive

In 7 weken een andere kijk op jezelf en jouw stress!

  • Wil je contact maken met het huidige moment en vervelende onvermijdelijke situaties leren accepteren?  
  • Wil je je gedachten minder serieus nemen en meer afstand nemen van je hersenspinsels? 
  • Wil je je richten op activiteiten waar je energie van krijgt en concrete plannen maken om ze uit te voeren?  

Dan is de ACT training iets voor jou!

De training 'ACT - The Intensive' is een intensieve training van 7 korte bijeenkomsten van 19.30 uur tot 22.00 uur 's avonds, verdeeld over 7 weken. De 1e bijeenkomst bestaat uit een mindful wandeling van 2 uur.

Wat is ACT?

ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy (of Training). Het doel van ACT is het ontwikkelen van 'psychologische flexibiliteit'. Psychologische flexibiliteit wordt ook omschreven als veerkracht of stressbestendigheid. ACT richt zich op een gezonde en effectieve manier omgaan met stressvolle gebeurtenissen, problemen, gedachten en gevoelens waardoor het welzijn en de kwaliteit van leven wordt bevorderd. 


Kort gezegd, gaat het om het vermogen om op een flexibele en werkbare manier om te gaan met de uitdagingen die je in je leven tegenkomt (acceptatie) terwijl je investeest in de dingen die er voor jou toe doen (commitment).

De zes strategieën van ACT

  1. Acceptatie: Het stoppen met worstelen met en controleren van vervelende gedachten en emoties en het actief en bewust uitnodigen en omarmen van de vervelende situatie. 
  2. Defusie: Het observeren en loskomen van negatieve gedachten in plaats van automatisch reageren en persoonlijk geraakt worden. 
  3. Zelf als context: Het loslaten van een negatief zelfbeeld en een flexibeler relatie met jezelf aangaan.
  4. Contact met het hier en nu: Het niet oordelend en op een milde manier aanwezig zijn in het moment met behulp van mindfulness.
  5. Waarden: Het ontdekken wat je leven zin geeft en wat je echt belangrijk vindt en vandaar uit op zoek gaan naar andere mogelijkheden. 
  6. Toegewijd handelen: Het effectief handelen in de richting van de gekozen waarden door het stellen van concrete doelen en het uitvoeren van bijbehorende acties.

Wat leer je tijdens ACT - The Intensive?

Als je iets onplezierig vindt, zoek je naar een manier om dat op te lossen. Je wilt de situatie naar jouw hand zetten. Vaak door te vermijden of juist het gevecht aan te gaan. Je gebruikt hiervoor je 'logische denkvermogen'. ACT gaat ervan uit dat de manier waarop je met taal en denkgewoonten omgaat ervoor kan zorgen dat het probleem alleen maar groter wordt. ACT leert je op een andere manier naar een vervelende situatie en je gedachten te kijken.

Tijdens de training ga je stapsgewijs aan de slag met de zes strategieën van ACT. Daarbij is jouw (werk)stress het startpunt. Je gaat aan de slag met je huidige controle- en vermijdingsstrategieën, (negatieve) emoties, piekeren en je zelfbeeld. Mindfulness vormt een (afsluitend) onderdeel van elke bijeenkomst. Het is handig als je eerder een mindfulness-training hebt gevolgd maar dat is niet noodzakelijk.

Wanneer de ACT training uitstellen?

Deze training is minder geschikt voor mensen in een acute crisissituatie, acute rouwfase of met een ernstig onverwerkt trauma, persoonlijkheidsstoornis, depressieve stoornis of andere psychische aandoeningen.

Ervaringen van deelnemers aan de training ACT - The Intensive (Gemiddelde waardering 8,25)

Feed

28-12-2018, 09:58

'Mijn gedachten zijn niet de waarheid!'

De training heeft mijn ogen geopend en 't lukt me al beter om minder te piekeren. Ik heb geleerd dat ik milder voor mezelf mag zijn. Mijn gedachten zijn niet de waarheid! Dat ik niet in mijn kracht zit, heb ik...   Meer


12-2018

'Waarden zijn geen regels!'

De training heeft voldaan aan mijn verwachtingen. Mijn inzichten? Waarden zijn geen regels. Ik wil leren naar waarden te kijken. Ik denk nog teveel in regels, controlemodus.    Meer


12-2018

'Ik ben eigenlijk best leuk'

Ik hoopte meer rust en balans te krijgen. Heb in elk geval veel tools aangereikt gekregen om aan de slag te gaan. Het belangrijkste dat ik geleerd heb is dat ik afstand kan nemen van gedachten en negatieve...   Meer


12-2018

'Niets moet! Alles mag...'

De training was volledig en heeft me meer gebracht dan verwacht. Mijn belangrijkste leerpunt? Niets moet! Alles mag... Ik ben meer gaan genieten en houd minder rekening met wat anderen denken. Ik ben zeer...   Meer


12-2018

'De belangrijkste beginstap is gezet!'

Ik deed mee omdat ik dingen een plaats wilde geven, kunnen accepteren. Ik heb de belangrijkste beginstap gezet. Het dagjournaal en de oefening met expansief bewustzijn (5 kijkpunten, drie geluiden e.d.) zijn...   Meer


Ouder >>


 
Opbellen
E-mail